Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym iprzyrodniczym. Wynikające z powyższego celu zadania, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, nauczyciel realizuje w ramach określonych obszarów edukacyjnych. I. ZADANIE
Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie ( obserwacje, rozmowy, zabawy ). Sposób wykonania:
- Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi.
- Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ Ja’’ i zaspakajaniu poczucia bezpieczeństwa.
- Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań.
- Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań ,rozwiązywania problemów.
- Kształcenie przywiązania do najbliższego otoczenia społecznego rodziny, przedszkola, środowiska.
- Wyrabianie samodzielności, umiejętności współdziałania na rzecz innych.
II. ZADANIE
Dostarczanie przeżyć, radości odkrywania i wyobraźni ( dyskusje, rozmowy, obserwacje, wytwory plastyczne dziecka). Sposób wykonania:
- Budzenie zaciekawienia otaczającym światem- kształtowanie postawy twórczej.
- Poszanowanie własności społecznej z uwzględnieniem sprzętu szkolnego, zabawek- odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.
- Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
- Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka
- zachowanie się w drodze podczas wycieczek i spacerów,
- uświadomienie złożności sytuacji na drodze,
- przygotowanie do uczestnictwa w ruchu drogowym.
- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości poprzez obserwowanie, manipulowanie oraz przekształcanie przedmiotów.
III. ZADANIE
Nawyki higieniczno- kulturowe. Działania twórcze w różnych dziedzinach aktywności ( obserwacje, ćwiczenia praktyczne). Sposób wykonania:
- Przyzwyczajanie do systematycznego dbania oswoją czystość osobistą.
- Czynności samoobsługowe związane z obsługą własną.
- Porządkowanie sali, kącika zabawy, miejsca pracy półek itp.
- Wdrażanie do systematycznej pracy i poszanowania jego wytworów.
- Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
- Zapoznanie z różnymi formami technik.
- Wspieranie samodzielnych działań dziecka.
IV. ZADANIE
Poznanie rodzinnego kraju ( wycieczki, spacery, zabawy, prace, obserwacje ). Sposób wykonania:
- Kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt i roślin oraz przyswajanie zasad ochrony przyrody.
- Zaznajamianie z miejscowymi instytucjami użyteczności społecznej i omawianie ich podstawowych funkcji.
- Rozwijanie zainteresowania pięknem i bogactwem naszego kraju, zwracanie uwagi na różnorodność regionów- elementy miejscowego folkloru.
- Zaznajamianie z historią i tradycjami naszej miejscowości w nawiązaniu do legend i wspomnień mieszkańców.
V. ZADANIE
Uroczystości szkolne- przedszkolne. Sposób wykonania:
- Dzień Edukacji Narodowej -recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek
- Andrzejki - wróżby, wspólna zabawa przy muzyce
- Dzień Górnika - zbliżenie dzieciom tematu poprzez wykorzystanie literatury, ilustracji, gry dydaktyczne.
- Mikołajki - spotkanie z Mikołajem, wręczenie upominków, wspólne zdjęcia
- Święta Bożego Narodzenia - wspólne kolędowanie, łamanie się opłatkiem, składanie życzeń
- Dzień Babci i Dziadka - montaż słowno- muzyczny, recytacja wierszy, śpiewanie piosenek tematycznie związanych z babcią i dziadkiem, wręczenie wykonanych własnoręcznie upominków, wspólny poczęstunek.
- Choinka - przygotowanie z rodzicami i dziećmi kostiumów, konkursy, wspólne tańce młodszych i starszych dzieci, rozdanie prezentów, poczęstunek
- Dzień Kobiet - przygotowanie upominków dla kobiet, wykonanie albumu o pracy zawodowej kobiet.
- Dzień Służby Zdrowia - wycieczka do gabinetu higienistki szkolnej, zapoznanie z pracą higienistki, pielęgniarki.
- Dzień Matki - montaż literacko- muzyczny, śpiewanie piosenek, recytacja wierszy tańce.
- Dzień Ojca - wykonanie upominków, złożenie życzeń.
- Dzień Dziecka - zorganizowanie gier , zabaw, konkursów, rozdanie upominków.
- Zakończenie roku szkolnego. - wręczenie dyplomów, pożegnanie przedszkolaków.
VI. ZADANIE
Współpraca z rodzicami ( rozmowy, dyskusje, czynny udział ). Sposób wykonania:
- Przybliżenie rodzicom treści pracy z dziećmi w przedszkolu.
- Pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej.
- Wspólne rozwiązywanie trudności wychowawczych oraz wspólna odpowiedzialność za rozwój dziecka i postępy w nauce ( informacje o sukcesach, niepowodzeniach, trudnościach).
- Nasilenie współpracy z rodzicami dzieci wymagających indywidualnej pracy korekcyjno –kompensacyjnej .
- Wzajemne poznanie i rozumienie się wychowawcy i rodziców oraz wychowanków – rozumienie atmosfery domowej dziecka.
- Udział rodziców w procesie dydaktycznym w charakterze obserwatorów.
- organizowanie zajęć otwartych
- pedagogizacja rodziców z czynnym udziałem.
- Udział rodziców w imprezach i uroczystościach szkolnych jako współorganizatorzy.
- Pomoc w organizowaniu i pełnieniu opieki w czasie wycieczek
- Zachęcanie rodziców do wykonywania drobnych czynności na rzecz oddziału przedszkolnego.
- Zapraszanie rodziców wykonujących ciekawe zawody.
VII. ZADANIE
Współpraca ze środowiskiem lokalnym Sposób wykonania:
- Współpraca oddziału przedszkolnego ze Szkołą Podstawową w Racławówce.
- nawiązanie kontaktu z nauczycielami i uczniami
- wprowadzenie dzieci w tematykę szkolną
- wspólne wycieczki, zabawy, konkursy z młodszymi klasami
- eksponowanie prac plastycznych dzieci.
- Współpraca z higienistką szkolną.
- wycieczka do gabinetu
- zapoznanie z pracą higienistki
- wspólne rozmowy na temat „Zdrowego stylu życia’’
- Nawiązanie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Racławówce.
- Poczta i pracownicy poczty, kontakt z listonoszem.
- Policja- przybliżenie dzieciom pracy policjanta, podstawowych zasad ruch drogowego.
- Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Racławówce
- wspólne konkursy , gry , zabawy itp.
Opracowała: Grażyna Rejment Szkoła Podstawowa w Racławówce |